Skip to main content

KnowledgeBase

Load spectra

[de] In der FVA-Workbench stehen zwei verschiedene Arten der Lastkollektivberechnung zur Verfügung.

Figure 7. [de] Skaliertes Lastkollektiv
[de] Skaliertes Lastkollektiv

[de] Beim skalierten Lastkollektiv wird der Nennleistungsfluss mit den im Lastkollektiv angegebenen Faktoren für Drehzahl und Drehmoment multipliziert. Jeder Schaltstellung kann ein Kollektiv zugewiesen werden.



Figure 8. [de] Flexibles Lastkollektiv
[de] Flexibles Lastkollektiv

[de] Bei dieser Art der Lastkollektivvorgabe ist es möglich, beliebige Kombinationen aus Lasten und geschalteten Gängen mit den zugehörigen Zeitanteilen vorzugeben. Für jeden Lastfall können der Zeitanteil, die Betriebstemperatur, die Schaltstellung, die Leistungsflussdaten und auch externe Lasten angegeben werden



[de] Lastkollektive im Gesamtsystem verwenden

To consider load spectra in the system calculation, "consider load spectrum" must be activated in the calculations tab under the gear unit.

spectrum_switch.png

(1) Activates the load spectrum calculation in the system calculation.

(3) Calculations in which the load spectrum is considered have "load spectrum" in their name.

(4) The selection of the load spectra per gear and the distribution of the total lifetime is made in the "Power Flow" tab.

Using load spectra in the system calculation

[de] Mit dem skalierten Lastkollektiv können im Rahmen der Gesamtsystemberechnung Lastkollektive als prozentuale Veränderung von Last und Drehzahl vorgegeben werden. Über die Globale Datenbank können Last-Zeit-Messreihen klassifiziert und anschließend als Lastkollektiv vorgegeben werden. Alternativ lassen sich damit auch synthetische Lastkollektive erstellen.

Number of points calculated in the load spectrum

[de] Im Rahmen der Lastkollektivberechnung werden die für die Laststufen gültigen Einflüsse aus der Belastung (wie z.B. die Breitenlastverteilung) und der Drehzahl (wie z.B. die Schmierfilmdicke) berücksichtigt.

[de] Um bei großen Kollektiven die Rechenzeit zu reduzieren kann die Anzahl der im Betriebspunkte, für die das Gesamtsystem gelöst wird, angegeben werden. Diese Betriebspunkte werden gleichmäßig im Kollektiv verteilt. Für alle anderen Lastkollektivstufen werden die Belastungen und Drehzahlen interpoliert und damit die entsprechenden Schädigungsanteile und Lebensdauern berechnet. Wird die Anzahl der Lastpunkte größer oder gleich der Anzahl der Stufen im Lastkollektiv gewählt, so werden alle Stufen im Gesamtsystem berechnet.

operating_points.png

Notice

When specifying only a speed spectrum, two different calculation options are available. If the torque is specified in the power flow definition of the gearbox, this is kept constant and only the speed is varied. If the gearbox power is specified, the torques in the load stages are adjusted so that the power remains constant.

Specifying a load spectrum and time shares

In the load spectrum calculation, an individual load spectrum can be specified for every gear in the gear unit. The required settings can be made in the Power Flow tab of the gear unit component.

time_share.png

(1) Specification of the total gear unit service life.

(2) A load spectrum can be selected from the Global Database for each gear.

(3) Distribution of the total service life to the individual gears.

Time shares are used to distribute the specified total service life of the gear to the individual gears. Weighting factors are specified, and a time share is calculated from the weighting factor divided by the sum of all weighting factors multiplied by the total service life. Thus, the time shares can be entered as percentages, factors, or hours. The following entries lead to the same result:

Total number of hours: 30,000

Gear

Factor

Factor

Percent

Hours

Gear 1

0.1

2

10

3000

Gear 2

0.2

4

20

6000

Gear 3

0.7

14

70

21000

If existing percentage or hourly weighting factors are used, the sum does not need to correspond to 100 % or the total number of hours. If the specified total number of hours in the table above was not 30,000 h but rather 60000 h, the individual time shares would be internally converted to 6000 h (Gear 1), 12000 h (Gear 2) and 42,000 h (Gear 3).

Creating load spectra

Load spectra are saved as data records in the Global Database. Load spectra saved in the database can be then be added to any gearbox model as a database component.

010_new_load_spectrum.png

(1) Name of the new load spectrum

(2) Creates a new data record of the type load spectrum.

Importing load spectra as .csv

Load spectra can be imported as .csv files (comma-separated values). These files can be created in Excel or another spreadsheet program. The step frequency must be specified in the first column. Load amplitudes for torque and speed can be specified in the second and third columns. The load spectra can be single or double column. Optionally, the title of the data row can be specified in the first row.

Notice

Commas must be used as a decimal separator in the data series. The default decimal separator can be configured in Excel under file -> options -> advanced.

Download sample .csv file

example_spectrum_excel.png
example_spectrum_editor.png

Load spectrum with 2 data rows for torque (factor) and speed (%). The file is shown in Excel on the left and as a .csv file in the text editor on the right.

  1. Figure 9. Import the example file
    Import the example file

    (1) Starts the .csv import

    (2) Select the file

    (3) Selection of which row includes the title and where the data series starts.



  2. Figure 10. Define the type and units of the data series
    Define the type and units of the data series

    (1,2) After successful import, the type must be specified for each data series (torque/speed). It must also be selected whether the values are percentages (%) or factors (--).

    (3) Once all information is complete, the data record can be saved in the Global Database.



Creating synthetic load spectra

Synthetic spectra can be useful in general investigations and preliminary design. They can be described mathematically using the three parameters spectrum scope H0, highest value Ŝa, and shape parameter ν. The larger the shape parameter ν, the greater the damage content of the synthetic load spectra with the same scope H0 and highest value Ŝa.

Figure 11. Synthetic spectra for different shape parameters
Synthetic spectra for different shape parameters

X axis: cumulative frequency H (log)

Y axis: amplitude, relative to the highest value of the spectrum



  1. Figure 12. Create a load spectrum
    Create a load spectrum

    (1) Creates a new load spectrum



  2. Figure 13. Start the load spectrum calculation
    Start the load spectrum calculation

    (1) Starts the load spectrum calculation

    (2) Creates a synthetic load spectrum



  3. Figure 14. Specify the load spectrum parameters
    Specify the load spectrum parameters

    (1) Unit of the load amplitudes ("--" for factor)

    (2) Number of load cycles

    (3) Highest value of the spectrum (here, 1.8 x nominal torque)

    (4) Shape parameter ν of the load spectrum

    (5) Number of steps in the load spectrum



[de] Flexibles Lastkollektiv

[de] Mit dem flexiblen Lastkollektiv ist es möglich, beliebige Kombinationen aus Lasten und geschalteten Gängen zu berechnen. Für jeden Lastfall können der Zeitanteil, die Betriebstemperatur, die Schaltstellung, die Leistungsflussdaten und auch externe Belastungen vorgegeben werden. So können auch Nebenaggregate berücksichtigt werden, die nicht in allen Betriebszuständen aktiv sind. Mit der generischen Komponente "Übersetzungselement" können Getriebekomponenten mit variablem Übersetzungsverhältnis und einer spezifischen Wirkungsgradkennlinie in den Leistungsfluss integriert werden.

[de] Für jeden der Lastfälle wird eine separate Berechnung des Gesamtsystems durchgeführt. Im Nachgang erfolgt eine Akkumulation der Lastfälle mit den jeweiligen Zeitanteilen. Der Anwender kann also im Nachgang die Auswirkungen der verschiedenen Betriebszustände separat und das Ergebnis der gesamten Berechnung im Reporting der FVA-Workbench nachvollziehen.

flex_spectrum_editor.png

(1)

[de] Über die Schaltmatrix können verschiedene Konfigurationen für den Leistungsfluss durch Zu- und Abschalten der Lasten festgelegt werden.

(2)

[de] Angabe der Anzahl der Lastfälle, wobei jeder Lastfall eine Zeile in der Tabelle darstellt.

(3)

[de] Angabe der Gesamtbetriebsdauer des Getriebes. Dieser Wert wird bei allen Tragfähigkeitsberechnungen im Gesamtsystem berücksichtigt.

(4)

[de] Zeigt oder verbirgt die Felder für die Leistungsflussdaten in der Lastfalltabelle.

(5)

[de] Zeigt oder verbirgt die Felder für externe Kräfte in der Lastfalltabelle.

(6)

[de] Für jeden Lastfall kann ein Beschreibung angegeben werden. Die Bezeichnungen in dieser Spalte werden auch für die Namen der Modellstände übernommen -> (13).

(7)

[de] Mit den Checkboxen in dieser Spalte kann festgelegt werden, ob bei der Berechnung ein Modellstand für diesen Lastfall erstellt werden soll. Dieser enthält die detaillierten Berechnungsergebnisse für die im Lastfall angegebenen Lastdaten.

(8)

[de] In der Spalte "Zeitanteil" kann die Aufteilung der Gesamtbetriebsdauer auf die einzelnen Lastfälle angegeben werden.

(9)

[de] Angabe, welche Konfiguration aus der Schaltmatrix für den Lastfall angewendet werden soll.

(10)

[de] Angabe von Drehzahl, Drehmoment und Leistung für eine Belastungskomponente im Getriebe. Dabei müssen nur zwei von drei Werten angegeben werden. Der dritte Wert wird automatisch berechnet. Die Werte sind vorzeichenbehaftet.

(11)

[de] Angabe von externen Kräften und Drehmomenten für eine Belastungskomponente im Getriebe.

(12)

[de] Modellstand, der die akkumulierten Berechnungsergebnisse aus dem Lastkollektiv enthält.

(13)

[de] Modellstand, der die detaillierten Berechnungsergebnisse für einen Lastfall enthält. Alle Modellstände können als Basismodell wiederhergestellt werden.

Figure 15. [de] Werte spaltenweise einfügen
[de] Werte spaltenweise einfügen

[de] Per Rechtsklick auf eine Zelle im Editor können Werte spaltenweise aus Excel eingefügt werden.

Note

[de] Die Zelle im Editor darf vor dem Rechtsklick nicht „ausgewählt“ sein.



[de] Komponente Übersetzungselement

[de] Über die generische Komponente Übersetzungselement können zwei beliebige Wellen gekoppelt werden. Dabei kann eine Übersetzungs-Wirkungsgradkennlinie vorgegeben werden. Im flexiblen Lastkollektiv kann dann pro Lastfall eine Übersetzung angegeben werden.

transmission_element_insert.png

[de] Übersetzungselemente können per Rechtsklick auf eine Welle im Modellbaum eingefügt werden.

transmission_element_data_curve.png

[de] Über die Globalen Datenbank können Datensätze vom Typ "Messdaten" angelegt werden. In diesem Datensatz kann eine Übersetzungs-Wirkungsgradkennlinie definiert werden. Dieser Datensatz kann dann einem Übersetzungselement zugewiesen werden.

transmission_element_load_case.png

[de] Im Tab "Leistungsfluss" kann die Übersetzung des Übersetzungselements pro Lastfall festgelegt werden. Der dazugehörige Wirkungsgrad wird dann aus der Kennlinie ermittelt.

Calculation options

Load spectra can be considered in the following calculations in the FVA-Workbench:

Cylindrical gears

Tooth flank & tooth root load carrying capacity acc. to ISO 6336 Part 6:

  • Safety factor (spectrum) acc. to Miner

  • Static safety

  • Continuous safety

  • Various damage accumulation hypotheses can be selected

  • Stress collectives and Woehler S-N curves

  • Maximum permissible scaled total number of load cycles

Gear excitation

  • Excitation level over the load

  • Tooth force level over the load

  • Force amplitudes over the load

  • Excitation amplitude level over the load

  • Transmission deviation amplitudes over the load

  • Maximum transmission deviation over the load

  • Mean transmission deviation over the load

Bevel gears

Standard bevel gear calculation (standard calculation acc. to ISO 10300 (2014))

Comparison of variants for local calculations

  • Mean specific gear tooth stiffness

  • Velocity level at 1000 U/min

  • Efficiency

  • Double amplitude of the total working variation

  • Minimum safety against scuffing

  • Maximum Hertzian contact stress

  • Maximum flash temperature

  • Maximum tooth root stress

  • Minimum safety against pitting of the pinion

  • Minimum safety against pitting of the gear

Local damage accumulation (tooth root/tooth flank damage sum)

Rolling bearings

Rolling bearing lifetime (accumulated lifetimes)

Shafts

Strength calculation acc. to FKM (2012)

  • [de] Verschiedene Schadensakkumulationshypothesen auswählbar (Miner-elementar und Miner-konsequent)

  • [de] Konservative Berücksichtigung von nichtproportionalen Beanspruchungen